Partnerzy serwisu:
Mobilność

Solidstudio: Strategiczna przewaga w branży e-mobility dzięki udanej migracji danych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Solidstudio

Podziel się ze znajomymi:

Rynek e-mobility wzrasta w tempie, które jeszcze do niedawna wydawało się niemożliwe. Coraz większym wyzwaniem staje się zapewnienie niezawodności i skalowalności systemów zarządzania infrastrukturą. Obecnie jednak spora część operatorów stacji ładowania wykorzystuje przestarzałe systemy. To generuje potrzebę przestawienia sieci ładowania na nowe oprogramowanie w sposób płynny i niezakłócony. Działająca na trzech kontynentach krakowska firma technologiczna Solidstudio udowadnia, że ten proces może być bezpieczny i stać się impulsem do dalszego rozwoju operatorów oraz całego rynku e-mobility.

Inwestycja w przyszłość elektromobilności

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce działa ponad 10 700 stacji ładowania. Do 2030 roku ich liczba ma wzrosnąć do około 100 tys. punktów (zgodnie z prognozami raportu Polish EV Outlook 2023, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności). Budowa infrastruktury fizycznej to jednak dopiero pierwszy krok do dynamicznego rozwoju branży e-moblity. Prawdziwym sprawdzianem dla operatorów staje się zapewnienie niezawodności i skalowalności systemów zarządzania. Operatorzy, którzy chcą rozwijać biznes i wykorzystywać rynkowe szanse, muszą zmierzyć się z migracją oprogramowania – transfer na nowy system obsługi może niekiedy dotyczyć nawet kilku tysięcy ładowarek.

Jak wynika z doświadczeń Solidstudio, najczęstsze wyzwania po stronie operatorów stacji ładowania (CPO - Charge Point Operators) obejmują przerwy w działaniu sieci, brak kompatybilności pomiędzy różnymi rozwiązaniami oraz trudności w integracji ze standardami takimi jak OCPP (Open Charge Point Protocol) czy OCPI (Open Charge Point Interface). Trudnością jest również zapewnienie interoperacyjności, czyli płynnej współpracy systemów odpowiedzialnych za rozliczenia, aplikacje mobilne czy obsługę flot. W tym kontekście migracja systemów CPMS (Charge Point Management System) to spore wyzwanie. Proces wymaga pełnej kontroli i szerokiej ekspertyzy po stronie osób, które tego typu procesy realizują.

Od wyzwania do przewagi technologicznej

Dobrze zaplanowana migracja oprogramowania może stać się dla CPO okazją do zwiększenia efektywności sieci i wprowadzenia nowych usług. Kluczowe jest, aby w trakcie procesu operator nie tracił ciągłości działania. Tylko wtedy użytkownicy końcowi, czyli kierowcy, nie będą odczuwać żadnych niedogodności, a operator będzie mógł od razu korzystać z przewag technologicznych nowej platformy.

– Migracja oprogramowania w branży e-mobility to proces, który otwiera operatorom drogę do skalowania biznesu w sposób przemyślany i wyjątkowo perspektywiczny. Dzięki doświadczeniom zdobytym przez nas na wielu rynkach zagranicznych wiemy, że kluczem do sukcesu jest uporządkowany proces, testy zgodności i pełna współpraca z klientem - podkreśla Paweł Małkowiak, CEO Solidstudio.

Prawidłowo zaplanowana migracja oprogramowania wymaga szczegółowej analizy obecnego systemu, przygotowania planu działań, przeprowadzenia testów zgodności i wdrożenia etapowego z wykorzystaniem pilotaży.

– Do procesu migracji oprogramowania, który mamy świetnie zmapowany, podchodzimy bardzo holistycznie. Zaczynamy od analizy biznesowej i technologicznej danej sieci, przez wskazanie konkretnych wyzwań wraz z rekomendacją, jak można na nie odpowiedzieć. Kolejnym etapem jest opracowanie planu migracji, analiza finansowa i rekomendacja najlepszego modelu biznesowego. Tak kompleksowe podejście pozwala przenosić nawet tysiące punktów ładowania bez przerw w obsłudze i tworzyć solidny fundament pod dalszy rozwój sieci ładowania oraz całego rynku elektromobilności – informuje Paweł Małkowiak.

W Polsce rynek e-mobility wciąż jest na etapie intensywnej rozbudowy. Przy takim tempie rozwoju kluczowe staje się nie tylko dodawanie nowych stacji, ale także profesjonalizacja systemów zarządzania. To proces, którego sprawna realizacja może okazać się strategiczną inwestycją.

Praktyka z rynku, czyli migracja na dużą skalę

Doskonałym przykładem skutecznej migracji systemu na dużą skalę jest współpraca firmy Solidstudio z brytyjskim operatorem Connected Kerb, znanym z rozbudowanej sieci publicznych punktów ładowania.

- Decyzja o współpracy z Solidstudio była motywowana potrzebą dostosowania systemu zarządzania (CPMS) do ambitnych planów biznesowych. W tamtym czasie sieć Connected Kerb obejmowała ponad dziewięć tysięcy gniazd ładowania, a jednym z kluczowych zadań było zapewnienie pełnej ciągłości usług przez operatora – wyjaśnia Paweł Małkowiak.

Oprócz głównej migracji całej sieci na CPO Platform, zespół Solidstudio wykonał też szereg działań towarzyszących, takich jak migracja z chmury Amazon Web Services (AWS) na Microsoft Azure, integracja nowej platformy z aplikacją mobilną operatora oraz przeprowadził testy zgodności OCPP i OCPI. Wszystkie one wynikały z indywidualnych potrzeb klienta. Całość została zrealizowana bez zakłóceń w obsłudze użytkowników. Connected Kerb nie tylko uniknął ryzyka przestoju, ale także zyskał stabilną i elastyczną infrastrukturę gotową na dalszy rozwój.

Wdrożenie nowych standardów – inny wymiar migracji

Nie każda migracja dotyczy wyłącznie skali. Czasami kluczowe jest dostosowanie systemu do najnowszych wymagań technologicznych. Tak było w przypadku francuskiego operatora IECharge, który specjalizuje się w sieci ultraszybkich stacji ładowania. Solidstudio wsparło klienta
w przejściu ponad czterystu stacji z protokołu OCPP 1.6 na OCPP 2.0.1. Równolegle powstała platforma dla operatora oraz aplikacja dla użytkowników. Zbudowano także repozytorium danych (data lake), które gromadzi informacje z wielu źródeł i wspiera zaawansowaną analitykę.

– Od niestandardowego oprogramowania do ładowania pojazdów elektrycznych po wdrażanie licencjonowanych platform w Europie, Ameryce Północnej i Azji – dostarczamy rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów, poparte rzeczywistymi sukcesami i dogłębną wiedzą branżową - podsumowuje Paweł Małkowiak.

Doświadczenia z projektów takich jak Connected Kerb czy IECharge pokazują, że migrację można przeprowadzić w sposób bezpieczny oraz przewidywalny, przy zachowaniu pełne ciągłości działania i zapewnieniu zgodności z najnowszymi standardami.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij